Få full koll på din ekonomi och skydda din kreditvärdighet

Är du medveten om vad som pågår bakom de digitala kulisserna rörande din kreditvärdighet? I en allt mer digitaliserad värld är det viktigare än någonsin att ha kontroll över sin personliga information och hålla den säker mot bedragare.

Är du intresserad av Riktigas Kreditbevakning?
Välkommen att göra en intresseanmälan genom att maila oss på kundservice@riktiga.se så återkommer vi med mer information.

Varför skaffa en Kreditbevakning?

Kreditvärdigheten är en samlad bedömning av en individs förmåga att återbetala skulder och reflekterar ofta dennes ekonomiska pålitlighet. En god kreditvärdighet är viktig i flera situationer, till exempel om du ska ansöka om lån, skaffa hyreskontrakt eller handla varor på avbetalning. Blir du ID-kapad eller utsatt för bedrägeri kommer din kreditvärdighet troligen att påverkas negativt under lång tid framöver. Riktigas Kreditbevakning bevakar och skyddar din kreditvärdighet.

Läs mer

Livebevakning av din identitet och ditt personnummer

Riktigas Kreditbevakning bevakar ditt personnummer hos några av Sveriges största kreditupplysningsföretag. Utöver det bevakas även förändringar i flera av Sveriges offentliga register såsom Skatteverkets, Bolagsverkets och flera andra. Om något misstänkt sker får du larm direkt via SMS och kan då direkt agera direkt för att på så sätt undvika bedrägeri och ID-kapning.

Läs mer

I tjänsten får du larm om Kreditupplysningar som tagits i ditt namn i realtid från Dun & Bradstreet (tidigare Bisnode), CreditSafe och Valitive vilket skyddar dig mot ID-kapningar och bedrägerier. Du får även larm om någon nedanstående uppgifter förändras såsom: Kreditbetyg, Folkbokföringsadress, Årsinkomst & Taxeringsuppgifter, Betalningsanmärkningar, Telefonnummer, Födelsedatum, Förvaltarskap, Skuldsaldo, Näringsförbud, Kronofogdeuppgifter, Fastighetsinnehav, Pantbrev, Bolagsengagemang och Särskild adress.

Full koll på din kreditvärdighet

I din kreditprofil finner du alla uppgifter kopplade till din kreditvärdighet och din identitet. Det exakta innehållet kan skilja sig mellan olika personer beroende på vilka tjänster som är aktiverade hos oss. En lista på de vanligaste uppgifterna finner du nedan:

Läs mer

Kreditupplysningar, Kreditbetyg, Folkbokföring, Årsinkomst & Taxeringsuppgifter, Betalningsanmärkningar, Telefonnummer, Födelsedatum, Förvaltarskap, Skuldsaldo, Näringsförbud, Kronofogdeuppgifter, Fastighetsinnehav, Pantbrev, Bolagsengagemang och Särskild adress.

Assistans och Bedrägerispärr

Vid ökad risk för ID-kapning och bedrägeri kan du spärra ditt personnummer med bara ett telefonsamtal. Spärrning av personnumret är en av de viktigaste åtgärderna man kan vidta för att hindra en pågående ID-kapning och genom att ringa Riktigas spärrlinje spärras ditt personnummer, när som helst - dygnet runt, alla dagar.

Läs mer

Vår spärrlinje lägger en bedrägerispärr på ditt personnummer, som då spärras automatiskt hos några av de största kreditupplysningsföretagen i Sverige, såsom Dun & Bradstreet, CreditSafe, Decidas, Syna och UC AB vilket försvårar för bedragaren. Spärren är aktiv i två veckor och efter det finns det möjlighet att lägga en hård spärr för vilket en polisanmälan krävs.

Försäkring och ersättning

Om du blir bedragen eller ID-kapad krävs det tid och energi från din sida. Du kommer att behöva kontakta företag och kreditupplysningsföretag, göra en polisanmälan och mycket mer. Allt detta kräver oftast att du är ledig från arbetet under en eller flera dagar för att få ordning på allt så fort som möjligt. Med vår inkomstförsäkring för bedrägerier (ingår i Riktigas Kreditbevakning) får du en fast ersättning på 2500 kronor (skattefritt) för att täcka förlorad arbetsinkomst under 1-3 dagar.

Viktiga dokument

Villkor och information.

Kreditbevakning Villkor - PDF
Produktfaktablad KB - PDF

FAQ

Hur vet man att man blivit utsatt för bedrägeri?

Det första tecknet på bedrägeri är ofta att en kreditupplysning gjorts i ditt namn. Du blir då larmad via SMS, loggar in på mina sidor och tittar under “Händelser”. Känner du inte igen händelsen kan det röra sig om ett bedrägeri och du ska då direkt ringa till spärrlinjen som är öppen dygnet runt alla dagar.

Jag har blivit bedragen eller ID-kapad, vad gör jag nu?

Börja med att kontakta vår spärrlinje för att lägga en provisorisk bedrägerispärr. När detta är gjort kommer en handläggare att automatiskt kontakta dig nästkommande vardag för att starta utredning.

Hur tecknar jag en Kreditbevakning?

Fyll i vårt kontaktformulär så hjälper vi dig inom 24 timmar.

Nyheter & Kunskap

Senaste artikeln