Vi, Riktiga med organisationsnummer 556920-4091(”Riktiga”, ”vi, ”vår” etc.), värnar om våra kunders och potentiella kunders integritet och har därför upprättat denna integritetspolicy (”Integritetspolicyn”) som beskriver vad vi gör med dina uppgifter och vilka rättigheter du har.
Vi, Riktiga med organisationsnummer 556920-4091 (”Riktiga”, ”vi, ”vår”), värnar om våra kunders och potentiella kunders integritet och har därför upprättat denna integritetspolicy (”Integritetspolicyn”) som beskriver vad vi gör med dina uppgifter och vilka rättigheter du har.
Som dina personuppgifter räknas all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till dig som fysisk person. Personuppgifter behandlas i de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna bedriva vår verksamhet. Detta innebär att det ställs höga krav på oss, båda internt och externt, avseende det sätt på vilket vi behandlar personuppgifterna .
Om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss genom via e-post med användande av e-postadressen kundservice@riktiga.se eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-40 20 40.
Större delen av vår försäljningsverksamhet består av distribution via telefonen, mail och partnersamarbeten. Vi följer de etiska riktlinjer som finns och vi kontrollerar alltid uppgifter som vi har fått mot ”NIX-registret” om inte medgivande för påringning finns.
Om du inte vill bli uppringd specifikt av oss så kan vi föra in dig i vårt eget register över personer som inte vill bli kontaktade av oss (”DNC-registret”).Av säkerhetsskäl kan inte våra distributörer föra in dig i detta register utan du måste kontakta vår kundservice för detta. Vi för ett sådant register baserat på ditt samtycke och kommer att bevara registret till dess du självmant begär att bli borttagen. Registret är kopplat till ditt telefonnummer så om du byter telefonnummer är det möjligt att vi kontaktar dig igen, du måste i sådant fall åter begära att bli införd i DNC-registret.1.1
- Vilka uppgifter har vi?
Vi får följande information från våra samarbetspartners respektive leverantörer av listor på telefonnummer som kan användas för marknadsföring per telefon (så kallade ”telemarketing leads”):
• För- och efternamn
• Telefonnummer
• Sdress samt,
i vissa fall, din e-postadress
födelsedatum och, i vissa fall, personnummer
1.2 - Varifrån har vi fått uppgifterna?
Om vi ringer upp dig utan att du tidigare har kontaktat oss, till exempel genommail eller formulär på vår hemsida, har vi fått dina uppgifter från en av detvå följande källorna:
a) Ditt eget lämnande av dessa till en av våra samarbetspartners a i sambandmed en online tävling, undersökning, kampanjerbjudande eller liknande, hos vårasamarbetspartners, eller om delandet av dina uppgifter i övrigt framgår avvillkoren hos någon av våra samarbetspartners. Vi informerar dig alltid isamtalet om i vilken specifik tävling, undersökning eller liknande som dulämnat ditt telefonnummer.
b) Inköp/inhyrning av listor med telefonnummer från en leverantör av-telemarketing leads. I dessa fall vet våra försäljare inte vilken leverantör vihar använt i det specifika fallet. För att få denna information ber vi digkontakta kundservice.
Vi ställer höga krav på våra samarbetspartners och leverantörer av telemarketingLeads och att dessa har samlat in dina uppgifter på ett korrekt sätt. Om dumisstänker att något inte har gått rätt till ber vi dig kontakta oss förutredning och åtgärd.
1.3 - Vad gör vi med uppgifterna?
Uppgifterna används endast i syfte att kontakta dig i marknadsföringssyfte. Visäljer aldrig vidare uppgifterna eller delar dem med någon annan än våraunderleverantörer (till exempel lägger vi in uppgifterna i ett automatiseratsystem som hanteras av en extern part).
1.4 - Vad är den lagliga grunden för vår behandling?
Vi grundar behandlingen på vårt berättigade intresse att bedriva marknadsföring(artikel 6.1.f)
2.1 - Vilka uppgifter har vi?
2.1.1 - Alla kunder
Lite beroende på vilka av våra försäkringar du använder har vi olika uppgifter. För alla våra kunder har vi följande uppgifter:
• För- och efternamn
• Personnummer
• Adress
• Kundnummer
• Kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadress)
• Betalningsuppgifter (exv uppgift om autogiro, bankkontonummer, betalningshistorik)
• Eventuella anteckningar från kundservice. För tandvårdsförsäkring kan vi även behöva behandlauppgifter om din hälsa, till exempel uppgifter från tandläkarjournaler, fakturor, åtgärdskoder eller annan dokumentation som krävs för att teckna, administrera eller reglera försäkringen. Dessa uppgifter är känsliga personuppgifter enligt artikel 9 GDPR.
2.2 - Varifrån har vi fått uppgifterna?
Bortsett från upplysningsdata, som vi inhämtar från kreditupplysningsföretag kommer informationen alltid från dig själv.
I vissa fall använder vi autentisering genom en tredjepart, till exempelBankID. Vi kan också komma att ta kreditupplysningar på dig eller inhämtauppgift om din folkbokföringsadress från allmänt tillgängliga källor i syfteatt administrera fakturor och betalning.
2.3 - Vad gör vi med uppgifterna och med vilken laglig grund?
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna tillhandahålla den eller deförsäkringar som du har beställt (artikel 6.1.b i GDPR)
Om du slutar att vara kund hos oss så kan vi komma att kontakta dig mederbjudanden i marknadsföringssyfte, vi har märkt att många kunder avslutar sinaabonnemang av andra anledningar än att de inte längre ville ha respektive försäkringoch vi har därför ett berättigat intresse av att kontakta sådana kunder(artikel 6.1.f i GDPR).
Vi kommer att spara uppgifter om avtal som du har tecknat med oss och eventuellkommunikation som vi har haft för att vi ska kunna spåra vad som faktiskt häntoch sagts om vi blir oense i framtiden. Den lagliga grunden är vårt berättigadeintresse av att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk(artikel 6.1.f i GDPR) . Vi kan komma att spara sådana uppgifter i upp till tioår efter avslutat kundförhållande (allmän preskriptionstid). Notera särskiltatt dina rättigheter avseende behandlingen för detta ändamål är begränsade,till exempel kan du inte kräva radering.
Vissa uppgifter har vi en laglig skyldighet att bevara på visst sätt, tillexempel måste vi spara räkenskapsmaterial, inklusive fakturor där vissa av dinapersonuppgifter kommer att framgå (enligt bokföringslagen 7 kap 2 §).För behandling av hälsouppgifter sker detta med stöd avartikel 6.1 b GDPR (fullgörande av avtal) samt artikel 9.2 h GDPR (försäkrings-och socialskyddsrätt).
2.4 – Försäkringsgivare och skadereglerare
Vi förmedlar tandvårdsförsäkring på uppdrag av vår försäkringsgivare AmTrustInternational Underwriters DAC (Irland). Skadeärenden hanteras av skaderegleraren Denis Europe OU. Dessa aktörer är självständigt personuppgiftsansvariga för sin egen behandling av personuppgifter i sambandmed försäkringsavtal och skadehantering.